הסדרת מעמד בישראל לבני זוג שאינם נשואים

    הסדרת מעמד בישראל ו/או הנפקת אשרת שהיה לנתין/נתינה זרה כבני זוג של אזרחים ישראלים נחשבים להליכים מסורבלים ומתישים. אין זה סוד שמדיניות משרד הפנים ופקידי משרד הפנים כאחד אינה מעודדת הגירה של זרים לישראל. משכך, נהלי משרד הפנים המסדירים את התחום נחשבים למורכבים ודורשים עמידה קפדנית בנהלים.

    אזרחים ישראליים רבים אינם מודעים לזכותם הבסיסית המאפשרת הסדרת מעמדם של בני זוגם הזרים – ידועים בציבור בישראל. בין היתר במסגרת ההליך, צפוי בן הזוג הזר לקבל  אשרת עבודה מסוג ב/1, תעודת זהות ישראלית ארעית מסוג א/5 וזאת על מנת לאפשר לו/ה לחיות ולעבוד בישראל.

    נהלי משרד הפנים בהקשר זה קובעים כי בני הזוג נדרשים להוכיח את כנות הקשר הזוגי ביניהם לאורך ההליך והמשך קיומו, וכן להראות מרכז חיים משותף בתחומה של מדינת ישראל כל זמן שהם בחסות ההליך המדורג.

    הליך הסדרת מעמדם של בני/בנות זוג זרים בישראל המקיימים חיים משותפים ללא נישואין (ולכן תקף גם במקרים של נישואים חד מיניים) כרוך במספר שלבים ועשוי להימשך מספר חודשים ממועד הגשת הבקשה הראשונית עד קבלת אשרת עבודה בישראל.

    שלב 1 – אשרת עבודה לתקופה של שנה

    בתמצית, נוהל הסדרת מעמד לבני זוג (לא נשואים) דורש תחילה הגשת שורת מסמכים, חלקם מאומתים על ידי חותמת אפוסטיל (חותמת המעידה כי המסמכים אותנטיים והונפקו ע"י רשות או גורם מוסמך במדינת המוצא של האזרח הזר) או על ידי הקונסוליה הישראלית באותה מדינה.

    פרט למסמכים המאומתים אותם מספק האזרח הזר, על בני הזוג לצרף מסמכים  נוספים המעידים כי הם בקשר זוגי כן ואמתי. בין היתר מדובר במכתבי ממליצים, חוזה שכירות, תמונות משותפות והוכחות כי מרכז חייהם בישראל או צפוי להתקיים בישראל.

    בדיקת כנות הקשר ומרכז חיים בישראל תתבצע מדי שנה. למשרד הפנים הרלוונטי שמורה הזכות לבקש מסמכים נוספים אף אם אינם רשומים בנוהל הסדרת מעמד לבני זוג. תנאי נוסף והכרחי מחייב את בן הזוג הזר להחזיק דרכון בתוקף לתקופה של שנתיים לכל הפחות ממועד הגשת הבקשה לפתיחת תיק הליך חיים משותפים במשרד הפנים (פגישה ראשונה). לאחר שעמדו בכל דרישות הנוהל, יהיה בן הזוג הזר זכאי  לאשרת עבודה מסוג ב1 לתקופה של לשנה.

    שלב 2 – הארכת אשרת העבודה לשנה נוספת

    תוקפה של אשרת העבודה מוארך בסיום השנה הראשונה לשנה נוספת, ובסך הכל לשלוש שנים נוספות. בתקופה זו, רשאי בן הזוג לצאת מגבולות המדינה ולשוב אליה באמצעות אשרת כניסה רב פעמיות (מדי שנה, במעמד הנפקת אשרת העובדה, מונפקות לבן הזוג גם אשרות כניסה ויציאה רב פעמיות).

    שלב 3 – תושב ארעי

    בסיום תקופה זו, ישודרג מעמדו של בן הזוג הזר (בתנאי שבני הזוג יעמדו בכל דרישות הנוהל) ותונפק לו אשרת שהיה זמנית מסוג א/5 וכן תעודת זהות ארעית אשר תזכה אותו באפשרות לביטוח רפואי בהתאם לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, תנאים סוציאליים וכו' בן הזוג הזר צפוי לשהות באשרה זו במשך ארבע שנים נוספות.

    שלב 4 – תושב קבע

    השלב האחרון בנוהל הסדרת מעמד לבני זוג כולל זכאות להנפקת תעודת זהות קבועה לבת הזוג הזרה. מעמד זה מזכה את בת הזוג הזרה בתעודת זהות קבועה אולם אינו מאפשר לה להצביע בבחירות לכנסת ולקבל דרכון ישראלי. אף בשלב זה נדרשים בני הזוג להוכיח מרכז חיים בישראל וכנות קשר.

    לאחר 3 שנים נוספות כתושבת קבע בישראל, תהיה בת הזוג הזרה של אזרח ישראלי זכאית להגיש בקשת התאזרחות למשרד הפנים. במידה ובני הזוג לא יעמדו בדרישות הנוהל בכל שלב של ההליך המדורג, משרד הפנים עשוי לסרב את הבקשה ולחייב את בת הזוג הזרה לעזוב את ישראל בתוך 14-30 ימים.

    הסדרת מעמד של בן זוג זר או בת זוג זרה בישראל נחשבים להליכים ממושכים ומורכבים,  לכן, בטרם פתיחת ההליך ולשם ניהול מיטבי שלו, מומלץ להיוועץ עם עורך דין מקצועי ובעל ניסיון אשר ילווה את התהליך באופן המקצועי, המהיר והנוח ביותר.

    הגשת בקשה מפורטת, הכנת מסמכים כנדרש, ניסיון והיכרות מעמיקה עם נהלי משרד הפנים יבדילו בין הליך קצר ומוצלח ובין הליך ארוך ומייגע.

    הגשת בקשה לקבלת מעמד בישראל ע"י עו"ד מומחה בתחום דיני ההגירה ונוכחות אישית של עוה"ד בפגישות במשרד הפנים יגדילו באופן משמעותי את הסיכוי להסדרת וקבלת המעמד המבוקש.

    למשרדנו ניסיון עשיר והצלחות רבות בתחום זה.

    לייעוץ וסיוע משפטי בנושא מוזמנים ליצור איתנו קשר בטלפון: 073-760-0719
    או בלחיצה על כפתור יצירת הקשר.

    RECOMMENDATIONS


     
    קידום אורגני | קידום אתרים

    דילוג לתוכן