מסלול ייחודי להעסקת מומחים זרים בתעשייה

    משרד הכלכלה והרשות לחדשנות הציגו תכנית חדשה הכוללת סיוע לחברות ומפעלים בתעשייה במטרה לעודד מעבר לייצור מתקדם או במינוח הבינלאומי תעשיה 0.4( 0.4 Industry ). מטרת התוכנית לעודד חדשנות ומעבר לייצור בטכנולוגיה מתקדמת שתאפשר תחרות עם תעשיות מקבילות במדינות המערב.

    כיום, חלק ניכר מהתעשייה בישראל והתעשייה המסורתית בפרט אינם עומדים בסטנדרטיים הגלובאליים הבינלאומיים שהציבו מתחרים ממדינות המערב ומדינות ה OECD. כושר הייצור של מפעלים בישראל נמוך ב 25% מכושר הייצור במדינות ה OECD וב 44% מכושר הייצור בארה"ב.

    בהתאם לסקר שנערך בחודש ינואר 2019 נמצא כי 48% מהמפעלים בישראל עדין לא התחילו בתכנון מעבר לייצור מתקדם ומתוך 52% הנותרים רק 20% התחילו מהלך בפועל של מעבר לייצור מתקדם.

    הנתונים המדאיגים הובילו את משרד הכלכלה והרשות לחדשנות לעשות מעשה ולהיטיב עם מפעלים שיעברו לייצור מתקדם בדמות מענקים. בין היתר הוחלט על מתן מענק בשיעור של כ 30% למפעלים באזור עדיפות לאומית ובשיעור של כ 20% ביתר חלקי הארץ. נכון לשנת 2019 ישנן הקצאות של 40 מיליון ₪ למעבר לייצור מתקדם על בסיס כל הקודם זוכה.

    לקישור לתוכנית הסיוע לחץ כאן

    התוכנית המבורכת אכן מסייעת במעבר לייצור מתקדם לזכאים אך אינה כשלעצמה מהווה פתרון לבעיות המורכבות מהן סובלת התעשייה זה עשרות שנים.

    אחת הבעיות המרכזיות מהן סובלת התעשייה בישראל היא חוסר מתמיד בכוח אדם. בין היתר חסרים עובדי ייצור, הנדסאים, מהנדסים וכו' אם בעבר התבססה התעשייה על בתי ספר מקצועיים וכוח עבודה איכותי כחלק מהעלייה הגדולה מברית המועצות, הרי שכיום משבתי הספר המקצועיים כבר אינם ודור העלייה מברית המועצות כבר בפנסיה או קרוב לכך, מוצאת עצמה התעשייה בשוקת שבורה ללא ידיים עובדות וללא יכולת אמתית ליצר ולהתחרות.

    אחד הפתרונות שמצאה התעשייה למחסור החמור בכוח האדם כלל העסקת עובדים זרים ומומחים זרים מחו"ל. פתרון זה הגם שאינו אידיאלי אפשר לתעשייה ולמפעלים להמשיך ולהתקיים. כוח האדם הזר הוא בד"כ מיומן ובאיכות גבוהה, אך חסרונו היא עלותו הגבוהה.

    הליך העסקת מומחה זר בישראל הוא הליך בירוקראטי ארוך ומיגע שכולל פרט למסמכים רבים ולוחות זמנים לא הגיוניים (כשלושה חודשים להנפקת היתר עבודה) גם עלויות גבוהות בדמות אגרות מדינה בסך 11,000 ₪ בשנה.

    בנוסף, כאשר מעסיקים מומחה זר, המדינה מחייבת את המעסיק לשלם למומחה הזר שכר חודשי ברוטו של כפל השכר הממוצע במשק שעומד כיום על 20,278 ₪.

    בדחיפה של גופים פרטיים לרבות מתחום התעשייה ומשרדי עו"ד בתחום ההגירה, הבינו ברשות האוכלוסין וההגירה ובמשרד הכלכלה כי אם המצב יישאר על כנו, לא יעזרו כל התוכניות והמענקים אם לא ימצא מי שיעבוד באותם מפעלים.

    משכך, עמלים בשנה האחרונה ברשות האוכלוסין וההגירה, במשרד הכלכלה, ברשות לחדשנות ובהתאחדות התעשיינים ביצירת נוהל תקדימי וחדש אשר צפוי לאפשר לתעשייה בדגש על מפעלים ותעשייה מסורתית להעסיק בישראל מומחים זרים בעלויות מופחתות בהרבה מהמסלולים הרגילים לרבות אגרות מופחתות ושכר חודשי ברוטו של כ 13,000 ₪ בלבד.

    באמצעות הנוהל החדש מקווים הרשויות לאפשר למפעלים להעסיק מומחים זרים מחו"ל בעלי ידע רלוונטי, ניסיון ומיומנות הכרחית שתאפשר למפעלים לא רק לעבוד, אלא באמת לעבור לייצור מתקדם ולהציב אלטרנטיבה אמתית למפעלים מתחרים מחו"ל.

    בנוהל החדש צפויים להקצות כ 2,000 מומחים זרים מחו"ל. הצלחת הפיילוט המבורך תאפשר ככל הנראה גיוס מומחים זרים בענפים נוספים כגון נהגי משאיות ואוטובוסים, רתכים מקצועיים וכו' עד להשלמת הפער ע"י הכשרת עובדים ישראלים.

    אנו בחברת עוה"ד יפתח חנן ושות' מובילים את תחום ההגירה המסחרית בישראל ובין היתר מתמחים בהנפקת היתרים ואשרות עבודה למאות מומחים זרים בשנה המגיעים לענפים השונים. בין לקוחותינו ניתן למצוא תאגידים ישראלים ובינלאומיים, חברות ומפעלים.

     


     
    קידום אורגני | קידום אתרים

    דילוג לתוכן